Pages

25 November 2014

Dari Unit HR : Travel Insurance

*Oke, sementara aku wat kerja HR nih, aku pikir aku nak buat satu segmen info yg related to HR matters. Tapi HR utk govt service je lah. Just utk info rerakan yang berada dalam sektor awam :)

Ini berkaitan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 2004 [link] - Kemudahan Perlindungan Insurans Kesihatan Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Berada Di Luar Negara Atas Urusan Persendirian.

Sapa yang dah tahu, oke buleh skip. Hihi.

Sebelum ni aku amik tau gitu gitu je pasal insurans ni.
Lagipun takde la pergi jejauh pun. Luar sket je pun. Tu yg tak pernah rasa nak apply.
Cam gamble je pergi.
Lps beberapa kejadian luar jangka yg berlaku lately ni, rasa cam perlu lah amik travel insurance.




Jadinya, selain Borang Permohonan Keluar Negara Atas Urusan Persendirian [link], kita juga boleh mohon travel insurance ni. Cuma, yg borang permohonan keluar negara is mandatory. Wajib tau. Ada yg kata, kite taknak isi borang permohonan, sbb nati kawan2 kite kirim barang. Huhu. Alolo. Kesian tau kalau ada jabatan yg camtu. Kami kat sini mujo takde perangai camtu. Sbb isi borang, hantar senyap2 kat HR, takde sapa pun tahu, melain kan mulut kau sendiri yg pukui canang ko nak pergi oversea kononnya. Haha.

Pasal borang permohonan ni, aku tatau jabatan lain. Kami agensi badan berkanun ni simple, isi je, pastu hantar ke HR utk kelulusan KP. Insyaallah KP lulus punya. Aku pun pelik kenapa orang taknak hantar. Kalau kau selamat pergi balik, Alhamdulillah lah. Kalau buatnya hilang tak dapat dikesan, kau tahu tak effect jangka masa panjang dia? Pencen kau, gratuiti kau, KWSP kau, waris kau. Tak menyusahkan orang tu?. Dulu masa nak masuk kerja beria ria sign akujanji nak ikut semua syarat, dah dapat masuk, jadi kaduk naik junjung pulak.... Oke. Tak mahu bebel pjg pasal ni. Dah besar memasing, sendiri pikir lah. 

Baik, pasal travel insurance ni. Kerajaan tanggung. Tapi untuk once a year je lah yg kerajaan tanggung. Dan untuk perjalanan tidak lebih 31hari. Ada tulis dalam pekeliling tu. Cam aku ni, mmg takde la nak pergi keluar negara 18kali setahun kan. Setahun sekali pun jarang berlaku. Bertahun sekali, itu mungkin. Haha.
Jadi, takde hal. Isi form kat Lampiran A tu, dapatkan sign Ketua Jabatan, lps tu fax kan je kat sykt insurans. Ada juga HR yang uruskan from A to Z. Tapi biasalah, kadang lambat kan. So, buleh je buat sendiri. Fax kan je sykt insurans. Nanti dia bagi tahu lah berapa puluh ringgit nak kena bayar then kita bayar dulu lah. Nanti kita claim lah. Tapi, if jabatan korang mmg lambat nak dapat claim, better lah suruh je HR yang buatkan semua. Macam aku pergi Perth tu hari, aku bayar dulu, then claim. RM51 utk 5 hari kat Perth tu. Lepas tu dapat la kad cemni


Utk tahun 2012 (23 Ogos 2012) hingga 22 Ogos 2015, sykt insurans yang dilantik oleh kerajaan adalah HSBC Amanah Takaful. Ada Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2012 yang stated alamat dan contact number semua [link]. Kerajaan akan tukar setiap 3 tahun sekali. So, sebelum pergi tu, google dulu lah sykt mana yg bule buat insurans nih.

Tapi, kalau kau jenis yg tetiap bulan mmg pergi bercuti ke luar negara, lps sekali dapat free, yg lelain tu buat la sendiri. Jenuh pula kerajaan nak tanggung kau je kan. Haha.
Tapi byk benefit la yg di cover dari travel insurans ni.

Boleh tgk sini [link].

Kalau sakit ke apa ke, semua pun di cover.
So, better amik lah dari tak amik kan. Lelebih lagi yg mmg pergi setahun sekali tu. Amik la. Ni kemudahan untuk kita kan.
Even kalau kita bayar sendiri pun, rasa nya takde problem. Tak smpai beratus pun. Lain lah tetiba kita teringin nak bercuti ke negara bergolak cam Ukraine tu pulak. 


Selama ni mmg aku rasa cam boleh gamble. Tp sekarang, tak berani dah. Tu hari masa naik cruise aku patut amik dah. Tp, kalau aku amik tu hari, yg sekarang aku kena bayar sendiri lah kan. Tkpe, lps ni nak pergi memana, amik je lah travel insurance.

1 juta komen:

we all pon amik insurans ni..dah keje gomen kan? tapi skali setashun..so pilih travel yang paling jauh lah..
p/s: anak2 i suka emoticon gif yg bergerak2 kat bawah tu..menarik perhatian kekeke

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign