Pages

27 October 2014

Apa maksud Honeymoon

Sebelum nak teruskan cerita cerita berjela jela kat Perth, meh kita tgk jap.
Apakah maksud honeymoon sebenarnya? Tak pernah terpikir kan. Jadi, mari kita tgk.

Dari Wikipedia : A honeymoon is the traditional holiday taken by newlyweds to celebrate their marriage in intimacy and seclusion. Today, honeymoons by Westerners are often celebrated in destinations considered exotic and/or romantic.

Dari Oxford : A holiday spent together by a newly married couple:

An initial period of enthusiasm or goodwill, typically at the start of a new job:

Dan dari merriamwebster :
:  a period of harmony immediately following marriage
:  a period of unusual harmony especially following the establishment of a new relationship
:  a trip or vacation taken by a newly married couple

So, pendek kata honeymoon ni untuk orang baru kawen lah. Itu standard definition lah kan. Tapi dari bahasa pasar kita ni, kalau couple pergi bercuti tak kira lah baru kawen ke bertahun ke semua lah kita pukul rata orang tu honeymoon.

Lain orang, lain pemahaman, lain style. Kalau kau rasa asal jalan ngan laki suami tu honeymoon, tu pendapat kau, but, please...respect orang punya style pulak.

Aku tak tahu orang lain punya standard honeymoon tu cemna. Mungkin berlari ke sana sini mengejar tren, berjalan kaki berpeluh ketiak dan tidur berdengkur kepenatan malam hari tu pun termasuk honeymoon bagi nya. 

But, bagi aku, honeymoon ni adalah masa utk bersantai-santai, masa untuk bermesra2 dengan pasangan halal kita, masa utk berbincang dari hati ke hati. Refresh relationship. Tu bagi aku. Sbb tu kalau aku pergi bercuti, ada yg mmg solely travel dan ada yg solely utk santai-santai. 
Honeymoon bagi aku takde berpenat ber lelah. Takde berlari lari ke sana sini. Takde pening2 nak pikir nak ke mana. And absolutely rest and rilex.  Ni biasanya kalau aku bercuti dalam negara which rest and rilex sahaja. Dan utk ini biasanya aku carik hotel yg best dan special sket. Kadang2 mmg spent time dalam bilik ja macam masa kiterang pergi Grand Lexis PD last year. Eh. Last 2 year kot.

Kalau backpack style tu takde honeymoon de.. duduk pun hostel backpackers yg sempit nak mampuih. Yg mmg kita sewa semata utk tido. Orang yg biasa backpack, travel sendiri tahu lah cemna penatnya.. jadi mana ada masa nak bersantai, bermesra dengan pasangan. Kadang siap bergaduh tengah jalan pun ada. Haha.

Cuba google image - type honeymoon - ada ke keluar gambar orang berpeluh peluh. Berlari lari macam amazing race. Cuba la tgk gambar bawah ni. Rest and relax and romance. Paham ngak???

Itu pemahaman aku lah.. sebagaimana aku respect korang nyer pemahaman, do respect my statement too. Don't la nak provoke bagai pulak.. aku mmg sangat sangat tak selesa. What do u expect? Nak aku admit jugak? Nak aku jawab ya sayang.. saya honeymoon. Please la.

Dah orang bagitahu takde nya nak honeymoon bagai. Sekali cakap, okey, aku anggap bergurau. Tapi kalau dah cakap pun provoke lagi macam nak suruh mengaku, itu namanya Pissed Off. Ya.. itu "dark side" of me. Tak buleh ke nak husnuzon. Tapi nak sangka baik cemna kalau dah bagitahu tetap jugak provoke. Just like - dah kenapa kau?

Kalau kau nak kata semua travel kau tu adalah honeymoon, its up to u.. but tak yah la expect orang lain pun macam tu.

Oke, nak suruh sangat mengaku honeymoon kan.. so, this coming our 6th anniversary mmg aku plan nak go for honeymoon. Any idea?? Ha..nak sgt kan.. bagi lah cadangan.

Pissed Off!

New comments are not allowed.

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign