Pages

13 January 2014

Edisi Mencari Slow Juicer

13 Jan 2013 / 11 Rabiulawal 1435

Last month (year), aku ada upload kat insta yg aku nak carik slow juicer.
Boleh baca web ni pasal slow juicer yg bagus kat Malaysia nih.

Aku tgk kat M'sia ni masih tak ramai amalkan ber-juicing nih (tp skrg Hanis Zalikha dah byk upload gmbr dia juicing n buat smoothie - maka ramai jugak la nak buat dah. Good one!). Artikel kesihatan kat Malaysia ni pun tak banyak citer pasal raw juice. Dan oleh itu, agak sukar nak carik slow juicer. Kalau juice extractor tu mmg byk. Ada beza slow juice n juice extractor. Sila lah google.

Kalo negara barat mmg banyak la. And for me, byk resepi yg aku try aku refer kat web2 omputih.
Derang dgn juice fasting la apa la.

Mmg byk khasiat dia.
Dan bagi orang cam aku yg tak suka makan sayur, juicing can be an option utk tingkatkan imuniti. Utk ini, aku nak bagi kredit yg banyak utk gynea aku - Dr Hamid Arshad yg 'paksa' aku amik pemakanan camni. Kalo tidak, entah la.. dah lebih setgh tahun... walau dah tak serancak memula, tp aku pastikan peti ais aku sentiasa ada stok utk di juicing. Dan aku sendiri tak sangka aku buleh juicing dan consume sayur hijau! Bayam, timun, celery. Sedap rupanya. Hihi. Tapi pepandai la mix kan. Kalau buh celery semata contohnya, mmg la kau akan rasa nak ter muntah. Buh la epal hijau, sedikit halia (kan halia tu penghilang rasa). Oke je buleh minum.

Memula mmg rasa leceh, tp bila dah buat, mmg akan rasa excited.
Yang jadi susah dan leceh bila takde alat yang sepatutnya.
Kalau blender biasa tu aku pun surrender. Aku tak rajin nak tapis bagai.
Aku mmg ada food processor. So, menda tu memudahkan aku. Tp kena tambah air sket.

Tapi skrg aku dah jadi obses dengan juicing - aku rasa aku perlukan slow juicer! Slow juicer ni tak payah tambah air, lps tu segala pulp (hampas) buah2 tu pun akan di extract keluar. Sbb dia slow, mmg dia akan totally perah semua jus yg ada pada buah2/sayur2 tu. Is it easy and healthy?

So, aku mula meriki slow juicer.
Kat Lazada.
Siap sign up jadi ahli (ah, bahaya nih. Haha).
Pikir2 punya pikir.
Ah, amik saja lah di Lazada.

Hihi.
Slow juicer ni mmg mostly tahap ribu riban punya. Tapi kat Lazada biasanya ada offer. Tp tu pun rega nak 'terkincit' gak la. Cuma... aku nak 'nampakkan' duit bonus - maka beli lah. Hihi.

Dah order pun. Skrg tunggu dia sampai. Aku try c.o.d. Tak pernah lagi aku c.o.d kalau beli barang. Harap2 sampai dengan baiknya. Hihi.

Oh. Ai is tak sabar nak juicing dengan slow juicer ni.
Baru la bes ber juicing challenge. Yey!!
Plus ai dah beli glass jar (by d way - nama betul dia mason jar - thanks to Dini. Ihiks). Nati ai up gmbr juicing dalam jar tu okeh.

p/s : Tu hari aku ada beli majalah I-Sihat, ada la doktor ke nutritionist cakap pasal sayur/buah organik nih. Katanya yg claim organic ni pun sebenarnya tak tentu bebetul organik ke dak. So, dari spent duit lebih tu, baik kita basuh je buah/sayur tu bebetul. Dengan produk2 pencuci buah yg jual tu pun boleh (tupperware ada). Betul jugak kan. And then, tu ari ada kat FB (fan page healthy food dari oversea lah) - yg gitau cara nak bersihkan buah2 ni dengan cuka+air. Boleh tgk sini gak dia nyer cara n sukatan tu - wash fruit with vinegar.


Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign