Pages

13 May 2012

Cuti Cuti Cinta Krabi : Edisi Permulaan

Nak mula dari mana eh? Cea..tetiba dtg la blur palotak. Kononnn....! Oke. Kita mulakan dgn Bismillah... Kami melangkah kuar dari rumah untuk bercuti ke Krabi pada Ahad, 6 Mei 2012. Kuar dlm kul 9pg camtu. Naik tren ke KL Sentral utk naik SkyBus ke LCCT. Tu dia. Byk tul pengangkutan yg digunakan. Luckily, mujo aku duk area yg public transport tu easy access. Jln kaki peluh tiak gi stesen Putra.

Kali ni aku siap beli tiket skybus bersama tiket flight. Sbb lagi murah. Skang tiket skybus pun sudah RM10 sehala (effective 25 April 2012) utk seorang. Harga tiket skybus time tu adalah RM28.80 utk dua orang (RM7.20/seorang/sehala). Skang pun mungkin da naik la kot.

Dlm kul 11 smpai kat LCCT. Ah. Aku ada cerita 'khas' kat LCCT ni. Nenati kalo rajin aku citer. Kalo malas tiada lah. Dah online check in sesiap, drop luggage je lah. Tp drop luggage pun cam check in manual jugak. So, tak payah citer sgt pasal LCCT nih. Mencik.

Aku beli tiket flight bulan 11 thn lps. Masa tu ada promo apa tah. Tp bkn promo giler2 tu. Promo biasa2 je. Rega yg dpt adalah RM538 utk dua orang - return. Mmg boleh dpt rega lebih murah, tp orang yg pangai  tak menyabo cam aku ni mmg tak kuasa nak tggu setahun baru nak pegi.  Tggu setgh tahun ni pun rasa lama benau, kalo setahun lagi nak pegi, mau aku hehari bukak blog org yg g Krabi tu. Lps tu muntah belahak sbb dok survey pasal tu je. Sbb tu aku salute betul pada org yg booking tiket awal setahun tu. Bersabarnya la kan. Aku paling lama pun bleh tggu 7 bln tu ari. Time gi Hongkong. Beli bulan 3 pegi bln 10. Tp tu kerana nak naik MAS, ku sabarkan juga. Siap raya semua siap dah baru la smpai trip tu. Pergh.Pergh.Pergh.

Rega RM538, tp lps tambah luggage lah, makan lah, seat lah, skybus lah, trus jadi RM704.80. Ha. Dgn seat2 skali aku beli. Lantak. Aku tau boleh je tukar tpt time nak check in, tp takpe lah. Malas nak pening2 kepala, beli je seat - RM24/return/2 orang. Jadi, aku boleh amukan puaka kalo orang amik tpt aku sbb 'seat ini aku yg beli'. Hoho. Tp takde la jadi amukan puaka mahupun pocong di situ. Oke lah 700 lebih utk 2 orang. Masih blum 1k.

Spti org lain2 yg ke Krabi, flight adalah pada jam 1.15pm. (waktu booking tu ari 1.25pm, tp dia msg reschedule kan waktunya). Alhamdulillah. Tiada delay. Bab delay ni aku rasa AA takde dah delay2 ni. Sepanjang2 aku gunakan khidmat katebang AA ni, Alhamdulillah... bab ini aku puji jugak lah. Tk penah lak delay men delay.

Perjalanan amik masa 1jam 25minit, maka ada la serve makanan 'berat' cam nasik lemak segala tu. Oleh kerana aku dah pre-book meal, awal2 terus dpt Nasi Lemak Pak Nasser utk aku dan Briyani Ciken utk mydear. Org baru nak makan, kiterang dah abis makan. Ngeee. Aku beli je makanan, sbb aku malas kang smpai Krabi, kebuluran plak. Nak rest2 dulu sblm kuar carik makan kat situ.

Smpai di Krabi 1.40pm. Eh. Naik 1.15pm, smpai 1.40pm. 25minit je. Hihi. Ya lah. Time di Krabi adalah 1 hour late from Malaysia. Kiranya waktu tu dah 2.40pm lah waktu Malaysia.

Kat sini nak clear immig pun cepat je. Tak la spti di HKong serta Jakarta yg kena beratur lama sbb org ramai masuk. Kat sini, hanya AA seketui je yg turun. Org immig tu garang. Mukanya lah. Lps tu ada macam kamera kat meja dia. Tgk kamera tu sbb dia nak amik gmbr. Haha. Tp betul. Org masuk, derang akan amik gmbr. Lps tu masa kita nak kuar nati dia tgk balik kat komputer dia. Sama tak muka. If ko tak kuar2 dari situ, siap la ko dia carik. Hihi (T____T)

Amik beg dan kuar. Tgk ada org pegang nama aku dah. Hihi. Sbb aku da emel kat hotel yg aku perlukan airport transfer. Kuasa la naik bas ke teksi ke, kang di bawak ke Hatyai kang, susah lak. Hihik. *mustahil*


Airport transfer : 300baht seorang. Jadi, bayar 600baht lah. Masa tu, ada 3 grup dari Malaysia. Satu grup-3 orang perempuan cina, satu grup-cina n india (perempuan gak) dan kami. Kira 1 Malaysia jugak lah. Hik.


Dan smpai hotel dalam kul 2 lebih. Airport - AoNang dalam 30minit camtu. Lalu jugak la Krabi Town. Bila dah nak smpai napak laut. Mula lah jadi cam teruja.

Hotel plak aku beli thro Groupon, so pas ni citer pasal hotel plak yer. Dan kesemua dari Malaysia yg sama naik van tu jugak adalah pembeli Groupon. Huhu.

Info :
100 baht : RM10

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign