Pages

22 June 2011

~Pasal Kelayakan Pinjaman~

Sbb aku buat entry pasal umah pagi tadi, tetiba rasa nak buat rentetan entry berkenaan rumah gak. (entry cabaran ari ke6 up ptg or malam kang lah).
Dulu rasa ada dah kot aku up pasal kelayakan pinjaman ni.
Tp kan last year dia da revise kelayakan ni. Dah naik sket.
Makanya ini lah kelayakan kami para penjawat awam utk buat loan ngan treasury.
Dia tak ikut gred jawatan, tp dia ikut range gaji. 

Kecik la plak. Klik je sini kalo nak tgk : treasury
Dulu lagi ciput. Skang da oke sket la.
Kira gagah lagi kot nak carik umah area KL kalo dah sah jawatan tu (range gred 41 lah).
Tp dapat rumah tak bertanah gak la cam ai ni.
Tp kalo nak bertanah mungkin ada umah 2nd la. Tp tu pun dah susah banget nak carik.

Aku mmg mcm menyesal sbb agak lewat beli umah.
Suppose aku confirmed je dulu, aku da bleh carik umah. Sbb masa tu umah tak la mahal nau.
Cam umah aku beli tu, phase lama umah tu dlm 130k-150k camtu je. Tu mmg kira time aku da confirmed. Tp tah napa aku cam tak napak. Luckily umah tu 'projek sakit'. Kut tak mmg tak merasa la. Kalo dia tak 'sakit' abis da seme naik dgn rega tu. Umah tu naik dlm thn 2006 camtu rasanya. So, bila dia 'sakit', 1 blok tak siap. Dan itu lah blok aku skang. Tp dlm 4 thn tu, rega dia naik cpt tul.

Jadi, aku rasa pada yg baru2 je keja (govt esp), beli la rumah cecepat kalo mmg ada aim nak beli umah. Yelah, stgh org tak kesah pun pasal nak beli umah sbb mak pak akan bagi umah.  Sapa yg mmg target nak beli umah bila dah keja, aku nasihatkan once u confirmed beli umah trus. Toksah duk tunggu. Mmg tak berbaloi. Sblm confirmed tu beli la keta. Sbb seme org muda skang berebut nak beli keta. Oke, beli keta. Tp jgn la buat 0 down payment langsung. Nati beban nak byr bulan2 dan sbb tu nati akan ada 2nd thought bila nak beli umah. At least letak la dlm 10k kalo nak beli keta. Mmg napak cam berat, tp once bila da byr bulan2 mmg tak berapa sakit dan ada bhgn utk nak beli umah.

Rumah bkn pelaburan yg tak menguntungkan (unless kalo ko da ter beli umah kat bkt Beruntung). Haha. Eh.Aku tidak mengata sapa2. Umah asben aku ada kat sana. Mmg rugi je sbb dia bayar tetiap bln tp tak duduk dan tidak disewakan. Aku penah pegi skali umah dia. Mmg jalan nak masuk tu scary movie la. Tp tatau la skang kan sbb retu PM da melawat area situ. 

Dlm mencari umah kena gak la pandai pilih lokasi. Tp tu lah bila lokasi bes, rega pun bagai nak pitam kan. Mcm entry aku sblm ni la. Range rega dari 300k tu. Tu pun kalo tgk kat web tu, rumah setgh juta, sejuta pun sold out. Gilos. Ada je org mampu milik kan.

Tu lah sedikit cerita di ari Rabu yg mana seme org duk up gmbr tanpa cerita (wordless) tapi aku reni da terlebih lebih word nyer. Hahaha. 

Oke. Itu saja. Kalo rajin nati aku up entry pasal step2 beli umah guna loan govt plak yer. Dulu aku penah kata nak buat, tp tak terbuat gak. Haih!

9 juta komen

balik cuti retu,eka ada survey umah...png pun boleh tahan gak....mostly setengah juta....macam apa ja...pitam eka tgk rege...mmg ada niat nak beli umah naknya umur dah meningkat. walaupun eka tau umah mama abh akan jd hak milik eka...sbb eka sorg je ank derang...tp takmo la...nak juga beli umah hasil titik peluh sendiri.persoalannya..bila nak dpt pindah...kang beli umah kat png, dpt melaka...apakah...tp beli umah ni tak rugi...rege makin naik...lain la kalu beli kete...arini ko beli.esok jual balik. silap2 kurang dari separuh harga...ahahha...tu pasal ek apakai kete kecik je.ngeeeee...alasan.ckp je la tak mampu

hoho, ko x yah la buat n3 WW ida oittt!! mau pecah pc tu karang kalau ko x menaip n3 karangan pepanjang kan.. hehe

hm, kayalah kalau leh wat pinjaman kerajaan gitu banyak kan. tapi umah dah banyak dah.. x mor beli dah.. hehe, terasa macam belagak lak aku nie.....

eh eh, terpanjang lak komen ari rabu nie.. hehe sowie yerk ida..

emmm... rege bahan binaan masa tahun 2009 semua naik... baik pasir, batu, kayu, simen... pastu mmg rege rumah kat area KL kalu teres mmg 500k keatas... tak leh buat ape la... barang mahal, rumah pun mahal la... kurang 200k mmg rumah atas kayangan je la kat KL ni...

hahaa mak aku pn beli umah kt area bkt beruntung
tak untung langsung!!!

beli la kt puncak alam
murah!!!
kekee promot2

singgah sini baca membaca entri

setuju...memang kena beli umah sekarang sebab rege umah semakin mahal..umah pulak semakin kecik...

EKA :
Tu arr..umah Penang lagi mencanak2. Pulak tu kadang derang tambak laut je. Gerun plak kalo tgk.
Tkpe Eka, pelan2. Insyaallah. Dipermudahkan :D

MASZ :
Eh.. PC aku tak pecah kalo aku buat WW, tp nati ada yg ter nanti2 entry pjg lebau aku plak. Hahah.

Err.. oke la umah byk, jgn 'org rumah' yg byk. Opsss :P

MARIA :

Ada lagi ke umah bawah 200k?. Tak dapek dah weh...
kalo nak, pegi Bkt Beruntung tu ada la kot. ngeh ngeh ngeh

SYANA :

Tu la pasal. Tak untung langsung beli umah kat Bkt Beruntung tu. Jual kat Along Bkt Beruntung je lah. Haha

Err..puncak Alam tu jenuh aku nak menuju puncak. Nati aku tension. Hahah.

DILAZ :

Tenkiu sudi singgah :)

ANIE :

Skang pun da mcm terlambat sebenarnya, tp nak wat cena kan. Tp pada yg baru keja tu sila lah aim utk beli umah dulu sbb mmg pelaburan yg berbaloi

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign