Pages

17 March 2010

~Mansion di atas kayangan: Pembiayaan~

Lama da tk citer pasal umah kan.
Ok. Kita citer pasal pembiayaan pula ya.
Pembiayaan ni kira tpt yg memberi pinjaman utk kita beli umah tu la.
Rasa2 aku la..kalo tak silap la kan, kat Mesia ni ada 2 jenis pembiayaan je la kita leh pilih.
Satu dgn bank komersil, satu dgn kerajaan lah.
Dgn KWSP pun buleh..tp idak la buleh buat sekaligus punya pembayaran. Mebi utk deposit ke apa ke buleh la kan. Dan bukan juga dinamakan pinjaman sbb kita guna tu duit kita.
Dan mungkin juga tidak pada pinjaman ahlong. Haha [konon lawak lah..]

Tapi pembiayaan dgn kerajaan tu hanya faedah utk yg bekerja dgn kerajaan je lah.
So, sekiranya anda adalah seorang yg menggunakan terma "S.Y.M.P", aku rasa better gunakanlah kemudahan yg diberikan ini. Mudah. Tak pening2 sgt kepala hotak nih. Dan buleh buat full loan.

Ok, nak tau korang nyer kelayakan berapa ratus ribu nyer rumah sila baca di sini- KELAYAKAN.
Usah risau anda P n P ke, sokongan ke apa ke..dia ikut gaji bukan ikut gred. So, kalo ko keja da lama lagi tinggi la kelayakan korang.
Dan satu bonus juga sekiranya pasangan anda pun berada di sektor awam ini. Buleh buat combined loan. Silap2 buleh beli bungalow. Hahahaha.. Tp aku tidak la membuat combined ini kerana pada masa hadapan, buleh buat loan guna nama suami pula. Bukankah itu satu pelaburan bijak?? [Hahaha..cam bengong kan?].

Lepas da tau kelayakan tu makanya berani kan lah diri anda untuk membuat keputusan. Ala..pejam mata je lah kan walo ko kira2 bajet mcm tahap2 nyawa2 ikan dlm kolam takde oksigen tu kan. Aku memula cam pening jugak sbb pikir nak byr hampir separuh gaji tu. Dan lebih 100% kenaikan dari pembayaran umah sewa skang ni. Tp takpe..rezeki Tuhan ada dimana2.

Bila da buat keputusan, da booking ngan developer, gedebak gedebuk itu ini, maka kita isi lah borang permohonan. Tp sebelum isi borang, kita akan dpt agreement dulu. Lepas dpt agreement baru kita isi borang permohonan pinjaman ni. Kena cpt2 ok sbb nati kena penalti. Aku rasa agak kelam kabut jugak sbb da ujung tahun kan, dgn bos cuti la apa la. Da terlewat nk antar. Lepas tu ttiba dapat surat suh bayar 8k. Ha..terkejut... Rupa2nya sbb developer tatau aku nak pilih loan mana kan..then dia antar je la suh byr 8k tu. Itu adalah duit permulaan bayaran. [aku lupa bayaran apa ni..dokumen tu kat opis la plak].

Borang permohonan korang leh tulis tangan or taip trus. Aku trus taip je kat excel yg treasury da bagi tu. Segala mak nenek borang berkaitan korang leh carik di sini -BORANG.
So, bila da isi suma ni, trus lelaju anta ke treasury. Tp kalo nak suh developer anta pun buleh. Aku pun mintak developer tolong antar kan ke treasury sbb derang da biasa kan. Kita anta kang kemana2 lak halanya. Tp bagus jugak anta sendiri sbb sng kita nak dptkan sapa officer in caj yg handle loan tu. Sng la nak call ke apa ke kan.

Jadi lepas anta permohonan, tunggu la seminggu 2. Nak dptkan kelulusan permohonan. Tunggu surat ini yer.
Ok. Nxt entry aku citer isi dalam surat kelulusan itu pula ya.

PnStoberi : Tak semudah membeli aset beroda empat tu yer..

6 juta komen

suka toi aku kalo bab ni..hehe..tq for the info bab kelayakan tu..tapi slek toi stil tak sampai 200k laa kelayakan aku..hurrmm umah mesia dah aa mahai2..adoi~

SUE,
ko simpan duit bebyk dulu. Nati ko takyah buat full-loan. KO byr la guna duit simpanan sket. Ha..buleh la beli umah bunga-low. Hik hik.

nak tambah info Reen, kelayakan pinjaman skrg ni bole buat bayaran maksima 30 tahun, bukan lg 25 tahun... hehehe bestnye keje gomen... maria dah amik full loan tunggu umah siap je...

owh..a'ah..lupa nak citer pasal bayaran balik tu. Tp bank udah buleh buat smpai 35thn.

wah bank smpai 35thn? tapi tu arr interest tinggi. tp ada opiser aku kc info, if buat loan bnk, cari bank islamic n jgn bnk conventional. sb limit syiling tah pe tah. hihi aku blur hal akaun!

haha. itu mungkin berkenaan BLR ke apa ke tah term dia tu. Nati aku tnya ke kawan aku yg buat loan dgn bank eh. Nati aku sharing2 kat sini. :)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign