Pages

19 November 2009

~Course : HRMIS~

Kang ada lak yg ter masuk blog aku ni bila google "HRMIS" kang.

Tkde..tkde citer pasal HRMIS pun.
Cumanya td aku kena g Taklimat n Hands On utk HRMIS nih.
Sehari je. Dr pg smpai ptg.
HR panggil wakil2 setiap bhgn. Ada officer n clerk lah.

Dan yg bes kalo ada menda2 cam gini..apa lagi..makan secara berjadual lah. Cukup lengkap ngan tea-time,lunch,kudakapan kudapan. Dan..aku tk miss walo satu waktu makan pun. Hikss.. sbb makanan adalah sedap2 smpai org JPA pun mcm kagum sbb kami2 ni kalo bab jamu menjamu ni mewah2 ajer. Upsss.....ter lebey suda. Haish..tkde la mewah mana takat minum pagi tu mihun,tghari nasik putih lauk ayam goreng,sayur campur n lemak udang,kudapan ptg popia n bubur pulut itam. Biasa je kan.

Kenyang giler lagi nih. Aku tk suka bubur pulut itam dan aku tak mkn, jd aku makan popia la 2 ketui. Kenyang...ni kejap ni td my dear call plak tnya nak ketiow tak..Namo lah aku. Kang aku nak masak lak. Ketam da sesiap aku buh kat belah bwh fridge tu nak kasik dia defrost. Tk masak2 lagi ketam rindu dendam tuh.

Taklimat adalah dr org JPA. Best jugak dan tak mengantuk sbb penceramah dia pandai berlawak ms ceramah. Dan hands on org dari Kementerian kut [aku termasuk lewat..hikss..].

Aku mmg sokong la effort govt utk meng "elektronik" kan suma2 sistem2 dia ni. Tp tu lah..nak fully utilize tu agak sukar sket. Yelah..berapa milion lak penjawat awam nih. Igt sng2 nak pantau suma dan mengajar menda2 baru esp pada yg da agak senior tu kan. Sistem HR n sistem Aset ni mmg la agak sukar sket nak memulakannya tp aku percaya bila suma menda da smoothly running menda tu mmg memudahkan kita.
Contoh mcm HRMIS ni kan. Dia ada suma data2 kita includes ttg mak,ayah family suma. So, katakan mak kita nak pi hosp kerajaan, bagi je IC then dia tau da kelayakan yg mak kita dpt kalo di admit, wad berapa ke apa ke kan. Atau mcm kita sakit then nak trus admit, tk perlu la call HR ke apa utk suh anta GL ke apa ke. Kasik IC da tau kelayakan yg kita dapat. Napak mcm as simple as that.
Lps tu mcm sistem Aset pun, kalo la suma nya di key-in dgn teratur, sng la dptkan rekod, brapa juta aset yg kita ada [oh! aku perintis pada sistem ini dan mmg unit aku terlibat scra langsung dgn sistem unit..cumanya aku tidak terlibat secara khususlah].

Tp mcm cikgu, nurse suma tu sapa nak masukkan data derang weh..aku tingat kat abg2 aku yg cikgu tu. Nak suh clerk sekolah masukkan..emm...entahlah. Nak masukkan markah peksa murid pun da nak pening dan byk keja..ini tmbh plak nak masuk sistem2 nih..dh le menda ni bukan leh wat kat umah. Training pun kena la bagi dari satu daerah ke satu daerah. Hui..pening wes kalo pikirkan. Berapa ratus ribu cikgu ada kat Mesia nih [oh! mungkin cikgu IRTIYAH kita leh kasik pandangan bab ini..ngeee]

Same goes to sistem aset tu. Mcm jabatan aku ok la lagi. Aset pun takat2 mesin wat menda kraf tu. Itu pun da bebel2 clerk yg masukkan data tu. Cuba ko byg spital..ha..aset dia dr sekecik2 steteskop smpai la sebeso2 [eh..apa yg paling beso kat spital??..entah..meja bedah kut..haha] suma tu di kira aset. Sapa nak masukkan suma tu. Lepas tu bab nak melupuskan lagik. Hui..Pening..pening...tp suma MAMPU da pikir da tu. Huhu.

Tp masalah besau adalah kita nyer internet sistem yg lembapsss giler mcm siput itu. Huii...kdg laju kdg tunggu la berabad. Ala..mcm broadband la gak. Aku geram tul tau..kdg sbb internet connection error makanan aku masak da spoiled [pepaham je la masak kat mana yg makanan atas dapo leh spoiled kalo masa da terlebey. Haha]. Gerammm...!!! ada gak aku "potong! potong! potong!" ni kanggg...!! Heiii!!!

Apa pun bila sistem2 ni mmg da bebetul ok mmg sistem govt akan bertambah efektif. Skang ni pun da ok kan..buat IC pun da cpt kan. So..meh la keja govt.
1 Malaysia.Rakyat Didahulukan.Pencapaian Diutamakan.
Wah..apahal ttiba semangat nih.

Pnstoberi : kdg aku mcm nak beralih sektor..tp bila dipikir2 kan balik, sektor inilah yg terbaik dan jika aku buat keputusan tu msti takkan dpt berpatah balik...Huhu.

2 juta komen

eh korang tak pakai lagi ke HRMIS?aku dulu bebudak IT kitaorg je kasi kusus 2thn lepas..best korang JPA kasi kusus ek sure lebih mendalam skit..tapi mmg senang beb dah ada HRMIS..last time aku balik mesia bawak mak aku g hosp putrajaya..sonang! takyah bawak GL kasi IC je ckp aku ada HRMIS..depa cek dlm sistem!

che sue ko lupa ke?? aku ni bkn fully kementerian cam ko. Full kementerian mmg kena buat awal2.. aku ni kan agensi sajorkk..sob..sob.. (smbil lap air mata la kununnya..haha)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign