Pages

1 August 2009

~meh la makan laksa : Resepi~

Laksa utara adalah fav food aku sejak dari kecik lagi.
Mak mmg pakar la buat laksa utara nih.
Tp..aku rasa laksa yg slalu mak aku buat ni laksa kedah kut.
Rasanya kalo laksa Penang slalu ada taruk nenas.
Tp..aku penah gak makan laksa kat Penang,kat area tepi pantai Bt Feringghi tu..takde pun dia buh nenas. Aku mmg tak sker style laksa yg ada nenas pehtu ikan dia seketui seketui mcm kita buat masak asam tu. Yg slalu kat old town ke laksa shack tu.

Aku buleh la masak laksa style mak aku buat ni.
Dh byk kali gak aku buat makan2 kat umah,, buat menu laksa ni.
Dan smlm macam tingin nak makan laksa buatan sndiri.
Jadi pg td pi la pasar, beli la barang2 nak buat laksa.
Hasilnya....jadilah ini.


Sayur-sayuran..ada cili padi di celah2 cili masak itu..laksa ku kali ini tak pedas..sgt tidak meletup kerana ada sedikit masalah teknikal. Ku pikirkan cili kering ada stok lagi. Retu gi care4 mmg tak beli pun cili kering sbb kompiden ada stok cili kering..rerupanya nan ado. Terpaksa la incik somi gi beli cili giling yg da siap dalam pek tu. Sgt tidak berkenan sebenarnya guna cili giling tu..tp terpaksa suda...da lmbt da nak gunting,rebus,blend cili tu. Dan cili giling tu tak pedas..sebagai alternatif lain kpd lidah aku yg sker pedas ni kena la kunyah cili padi tu..tu pun seb bek beli kat chowkit cilipadi tu..dpt la yg pedas..kalo beli kat care4 ke dapat la ko cili padi akar yg tak pedas langsung tu. Utk my dear mmg sdg elok la bcoz dia bukan selidah dgn ku. Huhu.


Setelah ditaruk kuah..pekat amat sbb guna sekilo ikan sardin utk sukatan 2 org makan. Sebenar aku tak suka kuah laksa pekat ni..tp..tak kesah lah..buleh ajer. Mcm ada yg kurang disitu..


Ha..ni baru betul..tu cili masak tu..sekadar hiasan je tu..ada da cili padi hijau di celah2 kuah laksa pekat tu.

Alhamdulillah...puas ati rasanya masak sendiri. Dapat gak bagi satu tupparware kat org sebelah.Ada lagi tu. Nak ngada2 tempek resepi buleh?? haha..laksa sonang camni ada ke org tatau buat..huhu..

Laksa Utara (tatau la Kedah ke Penang)

Bahan-bahan (utk makan 2-4 org)

Utk kuah
-Sekilo ikan (ikut suka samada ikan kembung ke sardin..aku sker pakai ikan sardin sbb mak kata lebey lemak..tatau la kan..nak pakai sardin tin pun buleh..tp aku tak penah la plak buat)
-Cili blender (dlm 3 senduk ke..tp ikut kesesuaian la..tak sker pedas jgn taruk byk..kang buat hal lak berulang ke toilet)
-Bwg besar sederhana besar 2 bijik. Bawang merah pun buleh gak.
-Nak buh bawang putih pun buleh..tp jgn byk..buat rasa2 je.
-Belacan (nak lagi bes dan buat org sebelah umah terbau2..anda hendaklah membakarnya sedikit..tp jgn smpai hangus..nati abis laksa ko pahit giler..penah akak ipar aku ter bakar belacan tu smpai hangus..pahit giler kuah laksa tk buleh makan.. tp kalo jiran dah ter bau pepandai la bagi barang sepinggan dua laksa tu nanti)
-Kalo tak sker belacan, sepupu ku kata buleh diganti dgn kiub ikan bilis. Aku buh gak walo aku da taruk belacan..tp tk byk la..dalam suku shj dari seketul kiub tu..kang terasa ikan bilis lak laksa tu)
-Daun kesom (err...apa ke nama lain daun ni.lupa lak aku..tp daun yg buat masak asam tu)
-Bunga kantan
-Asam keping
-Garam secukup rasa
-Sedikit MSG (if guna la..tak buh pun takpe)

Utk sayur
-Sepokok daun salad. (nak bes salad yg pokok..kalo yg bulat tu kureng sket..tp kalo takde hentam kan saja)
-Timun
-Bawang besar
-Limau kasturi
-Cili masak/cili padi

Dan jgn dilupakan bahan asasnya iaitu laksa. Beli la sekilo. Td aku guna laksa yg dah siap rebus tu. Dia mcm mee, cuma celur ngan air panas sekejap. Slalu aku guna laksa kering.. saja nak try laksa ni plak. Ok gak rasanya.

Cara-cara
-Rebus ikan yang dah siap di siang bersama 2-3 keping asam keping.
-Bila mendidih ttp api, tggu sejuk sket dan blender. (masa nak blender kena asingkan tulang ngan isi. Mula blend isi dulu pehtu blend tulang temulang ikan tu)
-Air rebusan ikan td jgn dibuang. Buleh terus dibuat kuah laksa.
-Masa nak buh ikan yg dh blender dlm periuk tu, kena tapis supaya takde tulang ikan yg termasuk dlm kuah. Seksa nati masa nak makan kalo termasuk tulang ikan.
-Blend plak segala bawang,belacan. (td aku blend sedikit bunga kantan)
-Mula masak kuah. Masuk je suma bawang da blend tu.
-Masuk cili blender.
-Kacau..kacau
-Masuk garam..masuk kiub ikan bilis
-Masuk MSG
-Tunggu mendidih...berbau sedap je..masak le tu.

Dah siap..hidangkan bersama sayur2 yg dipotong ikut selera memasing.

Simple banget laksa ni...kos utk suma tu tak smpai pun 10inggit. Puas ati rasanya dpt masak sendiri.

Pnstoberi: masak laksa pun nak kecoh kan aku ni..haha :P

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign